pondělí 1. listopadu 2010

Rio de Janeiro

Jako skoro každý, kdo přijede do Brazílie, i já dorazil do Rio de Janeiro. Prý je to nejnavštěvovanější město jižni polokoule. Rio de Janeiro znamená v překladu Lednová řeka a zajímavé na tom je, že žádná řeka tohoto jména neexistuje. Byl to prostě omyl, spletli si tady mořský záliv s řekou... Rio má nějakých sedm miliónů obyvatel a aglomerace patnáct. Samotný pojem město v případě těchto obrovských měst ztrácí smysl, například já jsem přímo ve městě Rio nebydlel a v centru jsem byl rychleji, než z některých částí Ria.

Pobyl jsme tam skoro týden a měl bych tam co dělat ještě déle. Třeba mi vůbec nezbyl čas na ležení na plážích:-) Více času než u pláží jsem strávil v kopečcích nad Riem.

První den jsem do Ria dorazil odpoledne a stihl jsem si projít trochu centrum. Chvíli mi trvalo, než jsem pochopil, že prazvláštní betonová budova je katedrála, samozřejmě od Niemayera, on si prostě liboval v betonu. Ale mají tam i pěkné kostelíky standardního vzhledu.

Druhý den opět do centra a na kopeček Corcovado, odkud na město a na celý svět vzhlíží socha Krista Vykupitele (Cristo Redendor). Prý jeden z nových divů světa. Pohled odtud je opravdu pěkný, jenom je tam asi vždycky o pár set lidí více než by bylo pěkné. Navštivil jsem tímto největší sochu Krista na světě, teď ji ale tento titul vzali bratři Poláci, no kdo chce být u největšího Krista to má teď aspoň od nás blíž. Ale nevěřím, že polský Kristus má tak krásný výhled na svět... K večeru jsem se přesunul k moři, na pláže Leblon a Ipanema, které jsem si pěkně prošel, na závěr si sedl s pivkem na pláž, díval se na západ slunce nad skalami, mořem a nějakou favelou.

Den třetí jsem vyrazil do národního parku Floresta de Tijuca. Ten je přímo v Riu a jsou to ty kopečky nad Riem... i Cordovado a Kristus jsou vlastně v tomto národním parku. Cesta tam mi trvala poměrně dlouhou, busem, busem, metrem a busem. Až tam pojedu podruhé, budu vědět, že stačí jet busem a busem, na poslední bus jsem totiž mohl přesednout z prvního a ušetřit si tak možná hodinu času. V informačním centru jsem investoval do mapky, vymyslel okruh a vyrazil. Prakticky bez lidí (skupinku jsem potkal až na konci při návratu), netradiční vyhlídky na Rio, kopečky, skalky... Co více si přát :-) Večer jsem dorazil na asi nejslavnější místní pláž Copacabana, ale koupat jsem se nekoupal...

Den čtvrtý jsem se potuloval nazdařbůh centrem, procházel místní kostely, navštívil místní výstavu o islámu (sice mne napadlo, proč nejsem v nějakém indiánském muzeu, ale aspon jsem si zavzpomínal na cesty po Blízkem Východě:-) a v podvečer vyjel lanovkou na další ikonu Ria, Pão de Açúcar (Cukrová homole). Chvíli jsem uvažoval, jestli je lepší pohled z Krista nebo odtud, hlasoval jsem pro Krista, ale pak přišel západ slunce, který byl více než pěkný... Slunce zapadalo za kopečky, na jednom z nich stál i Kristus, nádherný pohled, ještě lepší by ale byl, kdyby se za Kristem nevyskytoval les stožárů... Pak jsem se přesunul do Lapa, známé to bohémské čtvrti. Náhodou jsem se o ní už bavil v São Paulu, kde mi říkali, že to pro mne ve dne moc bezpečné není... tak jsem tam raději strávil celou noc. Po troše problémů jsem se sešel s lidmi, se kterými jsem se seznámil v Buenos Aires, ti mi řekli, že tam jsou až do rána, protože v noci není bezpečné odcházet. Tak jsem tam nakonec zůstal taky. Byla to taková místní Stodolní, jenom více venku. Pátek, davy lidí, zavřené ulice, desítky a desítky stánků s překvapivě levnými věcmi. Počasí tady prostě přeje tomu sedět na chodníku a kecat. Nějakým zázrakem jsme dostali lístky do jakéhosi klubu s živou brazilskou muzikou, která bohužel skončila hloupě brzo... Příjemný den a noc!

Další den jsem dopoledne prospal a odpoledne vyrazil do Niteroi, kde jsem skoro bydlel. Pláže, moderní muzeum moderního umění, samozřejmě od Niemayera, plážím déšť nepřeje, na to jít do galerie jsem taky neměl náladu, stejně je určitě lepší zvenku než zevnitř :-)

Šestý den jsem vyrazil do čtrti Barra de Tijuca, hlavním důvodem bylo vylézt na místní skalku Pedra de Gávea. Hodinku a něco nahoru, pohled zhora na pláže a všechno dole a necelou hodinku dolů. Večeře (to je pivo a buchta) na pláži... na to jsou ty pláže dobré!

A tím jsem svůj pobyt v Riu zakončil. Sedmý den jsem se sbalil a vyrazil zase dále...

Vice fotek na picasu.

Žádné komentáře:

Okomentovat