Z Manausu mne cekala cesta lodi proti proudu Amazonky. Manaus nelezi primo na Amazonce, ale na rece Rio Negro, ktera se do Amazonky vleva po par minutach plavby. Pro Brazilce se Rio Negro do Amazonky nevleva, nybrz se steka s Rio Solimões, a tim teprve Amazonka vznika. Pro cely zbytek sveta Amazonka vznika uz v Peru. Takze na mapach, ktere cti pojmenovani jednotlivych zemi, jsem videl, ze v Peru tece reka Amazonka, v Brazilii se meni na Solimões a po soutoku s Rio Negro se opet objevuje nazev Amazonka.
Z Manausu do Tabatingy pluji (zhruba) dve lodi tydne, cesta trva (zhruba) sedm dni. Listek na lod se da koupit primo v pristavu nebo levneji u poulicnich prodavacu pred pristavem. Ja jsem jeste jednoho chlapika otravoval tak dlouho, az jsem vyotravoval slevu. Ovsem nizsi cena na ulici pravdepodobne znamenala, ze se nemuzu nalodit z pristavu, ale
Lod byla velika, nejvice lidi bylo narvano na palube s hamakami, par dalsich v mnohem drazsich kajutkach. Na dolni palube jsme vezli vsechno, co bylo potreba. Od chleba, vajec (na jedne zastavce jsme vylozili odhadem pres 30000 vajec, coz jsem nepochopil, myslel jsem si, ze slepice muzou zit uplne vsude), pres plynove bomby, cement, drevo, zeleza, az po dve auta. Proste cokoliv. Na horni palube byl krome kajut bar a „spolecensky prostor“, kde jsme travili cas, ktery jsme nebyli v hamakach (ovsem casu straveneho v hamace byla vetsina). Seslo
Vyjeli jsme v sobotu a prvni zastavku jsme meli v utery. Kdyz chtel nekdo nastoupit nebo vystoupit do te doby, musel s lodickou prirazit k boku. Pilot byl tak hodny, ze zpomalil. Zastavek jsme meli asi sedm, kdo kam jede se dalo poznat z barev naramku, ktere jsme vsichni meli. Kazda zastavka mela svou barvu, my meli nadhernou fialovou. Ve stredu jsem pochopil system zastavek, ohlasovani odjezdu a hlavne, ze vsude mame celkem bezpecne par hodin vykladku a byl jsem i prozkoumat okoli pristavist techto mestecek-vesnic. Pred prijezdem do pristavist lod trikrat zatroubila, coz pro nas znamenalo, budeme pristavat, hlavne to ale znamenalo pro mistni, ze budeme pristavat a lide se zacali schazet a sjizdet k pristavu. Spojeni se svetem!
Samotna reka, po ktere jsme pluli — strucne receno, siroka jak… S hloubkou to je podobne. A co se tyce sirky, jak uz jsem zminoval, clovek nikdy nevi, jestli to co vidi, neni jenom ostrov. Krajina kolem stale stejna, je to absolutni placka, takze clovek vidi zelenou hradbu lesa, nekdy s ptaky ci opicemi (ti tam jsou asi vzdy, ale jen nekdy je muzete videt), cesta proti proudu ma tu vyhodu, ze se pluje co nejblize u brehu. Na brehu obcas domecek, nevim,
Trojmezi Brazilie-Kolumbie-Peru
Do cile, mestecka Tabatinga jsme dojeli ve ctvrtek vecer, o den drive oproti planu. Kdyz jsem se ptal proc, odpoved byla pro mne prekvapiva, ale naprosto jasna a logicka — meli jsme malo nakladu (a to proto, ze tyden pred tim byl karneval, a to se v Brazilii proste moc nerobi). Tabatinga je pohranicni mestecko, ktere plynule prechazi v kolumbijskou Leticii, na druhe strane reky, vlastne ne na druhe strane reky, ale na ostrove, je peruanska Santa Rosa, coz neni mesto, ale vesnice. Mezi temito tremi mesty si muzete chodit, jezdit ci plout jak chcete, jenom kdyz chcete vyrazit nekam dal, nesmite zapomenout zajit na prislusna imigracni pro spravna razitka. Takze jsme prespali v Kolumbii, dalsi den dopoledne se vratili do Brazilie pro razitko a odpoledne prepluli do Peru.
Ze Santa Rosy do Iquitos
Nasim dalsim cilem bylo mesto Iquitios, Peru. Lodi tam jezdi skoro kazdy den, dle nasich informaci mely jet tento den lodi dokonce dve. Ovsem byla tam jenom jedna a vsichni nam tvrdili, ze zadna dalsi neni a nebude, ani slevu pro ctyri lidi nam nechteli dat. A najednou, kde se
Iquitos
Po prkne jsme sestoupili na rozbahneny breh, nasedli do dvou tuktuku neboli mototaxi a jeli jsme do centra. Nebylo to daleko, ale i tak druhemu tuktuku dosel benzin. Co se da v takovem pripade delat? Nas ridic natahl a vystrcil nohu a druhy tuktuk tlacil…
Mesto Iquitos je asi ctyrsettisicove mesto (ci soumesti) a ma jeden primat, je nejvetsi mesto na svete, kam se neda dojet po zemi (pokud nepocitam asi stokilometrovou
V Iquitos jsem tri dny zustal, trosku jsem se porozhlidl po okoli. Navstivili jsme zachrannou stanici pro kapustnaky, coz je takova velka vodni krava, muze merit skoro tri metry a vazit tri az pet metraku. My jsme videli a krmili jenom mladata, ta mohla mit asi metr. Jeden den jsem byl na vylete v rezervaci, kde si mne vzal na starost chlapik a par hodin se mnou chodil po cestickach v pralese a vykladal a vykladal a ukazoval a ukazoval.
A pak nastal cas zase se nalodit na dalsi, uz posledni lod a pokracovat dale.
Río Marañón — z Iquitos do Yurimaguas
V pristavu byla spousta lodi, spousta lidi a spousta zmatku. Vlastne to zadny zmatek nebyl, vsechno fungovalo, jak ma, jenom na prvni pohled to tak vypadalo. Lide nalodujici se, mezitim
Po par hodinach plavby jsme dopluli k dalsimu zacatku Amazonky, zde vznika soutokem rek Ucayali a Marañón a je to ten spravny zacatek, a dale jsme pokracovali po Río Marañón. Na lodi jsme stravili dalsi tri noci, zastavovali jsme fakt kdekoliv. At uz v mesteckach, nekdy mezi plovoucimi baracky, osadach s par baraky, u jednoho baraku, nebo proste nekde, kde zacinala cesticka. Lide stavali na brehu a mavali necim bilym „tady jsme, zastavte!“
V meste Yurimaguas jsme plavbu ukoncili a definitivne se rozloucili s rekou. Oproti Amazonce v Brazilii to byla reka rozhodne uzsi, ale stale to byla REKA!
A cele se mi to libilo!
Pro trpelive nebo zvidave, spoustu baracku kolem vody a par dalsich veci muzete videt na picasu.
Žádné komentáře:
Okomentovat