čtvrtek 23. července 2009

Salasaka aneb Stavime skolu

Mame sice pocit, ze mame malo casu a nestihame, ale i presto jsme se rozhodli udelat neco trochu uzitecneho pro jine a konecne nekde zanechat svou nesmazatelnou stopu:-) Vybrali jsme si vesnici Salasaca s mistni asi trinactitisicovou komunitou Kicua (Quichua) a strucne receno tady jako dobrovolnici stavime skolu.

Trosku presneji ji nestavime celou, ale pristavujeme. To znamena, ze ja jsem zatim spise boural, co postavili jini, coz ale odpovida me sikovnosti. Zato Mila je dric a remeslnik a prvni dva dny chtel mistniho chlapika, ktery je tady stavitelskym mozkem, zahrabat do hliny a byt mozkem sam. Uz se ale prizpusobil, ono se tady totiz stavi uplne jinak nez u nas. Mozna presneji receno, nez u nas dnes. Michani hromad betonu bez michacky, misto svarovani armovacich dratu jejich dratkovani, rozbijeni zelezobetonovych bloku majzlikem... Kdyz vam vysypou pet nakladaku sutru nejruznejsi velikosti pod kopeckem tricet metru od baraku, neni to taky nejvhodnejsi. Aspon si trochu pripominam, proc jsem vlastne tak dlouho studoval:-)

Krom dobrovolniku-budovatelu je tady taky cast, ktera v mistni knihovne uci v "letni skole", takovem prazdninovem doucovani, hlida male deti, kresli obrazky na zdi a podobne. I ja uz jsem se tady ulil, kdyz jsem byl pozadan o reseni problemu s mistnimi pocitaci. A dokonce mi pri te prilezitosti byla nouzove pridlena hodina anglictiny (na urovni matky, stryce, sestry, osla a kralika to jeste zvladam) a matematiky (kde jsem se nejdrive zhrozil, ze uz nezvladam ani nasobeni zlomku, pak jsem se radeji zeptal a zhrozil se, ze je to minule naucili spatne).

Jsme tady (tak trochu bohuzel) krom jednoho Francouze s lidmi z anglicky mluvicich zemi a ja jsme uplne marny... to neni o tom, ze bych jim rozumel spatne, ja casto vubec nevim, o cem se bavi! Takze kdyz napriklad s nimi nekde sedim, posloucham a snazim se jim rozumet a oni na mne promluvi, dochazi k nasledujicim situacim: 1. vubec nepoznam, ze se mne na neco ptaji (to jeste neni tak strasne), 2. poznam to, ale nevim, na co se ptali (to jde), 3. poznam to, vim na co se ptali, odpovim jim a oni mi nerozumi (prestoze to je "spravne" a kazdy cizinec by mi rozumel), 4. poznam, ze se ptali, odpovim jim, ale na neco uplne jineho, nez se ptali (a to je uplne nejhorsi) Zoufalstvi:-( Samozrejme jsou tu vyjimky: 1. osoby, kterym rozumet jde, 2. situace, kdy jde rozumet i dalsim, jako treba vcera, kdy se tady par lidi loucilo, a diky vecerni unave jednak zpomalili hovor a jednak zjednodusili temata :-) Ale mame mesic na to, abychom je naucili mluvit!

Pro pripadne jazyka znale zajemce je tady odkaz http://katitawa.blogspot.com/ (Mila tam ma peknou fotku).

1 komentář:

  1. Hm, zajimave rozhodnuti, jak zanechat stopu ;-). Ale chapu, ze by se clovek k takove akci normalne nedostal. Urcite to stoji za to.
    S tim nedorozumenim je to legracni, ale je nasnade, ze se clovek se svou spisovnou akademickou anglictinou mnohdy nedomluvi. Na druhre strane i rodili Anglicane si stezuji, ze Australanum nerozumi...
    Jitka

    OdpovědětVymazat